Tinggalkan link anda

Monday, February 28, 2011

Isu Hantu Di Malaysia

31:6. Dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan - Luqman

Jika kita perasan trend masa kini,,,semakin banyak cerita2 atau filem melayu seram dihidangkan kepada kita...seolah2 lambakan cerita ini seakan2 menyenakkan kepala otak kita...tak kiralah cerita seram serius, lawak dan seram bangang semestinya tak terkecuali.Yang ada kat tv takyah cerita la...tv3 atau rangkaian astro...tunggu rangkaian al hijrah je nak siarkan rancangan seram..

Dan tanpa kita sedari cerita2 camni mesti menggunakan kalimat2 suci dari agama islam....kenapa ek???

Dan bila kita halusi balik, watak2 yang menggunakan kalimat2 ni mesti bomoh2 la takpun ustaz....kiranya orang perseorangan yang mahir la dalam bab2 menangani hantu2 durjana ni..kekadang hantunya takde la seram sangat yang jd ngerinya peranan muzik tu je....(tak caye tgk cita seram sound bg off) ...tu kalo seram la...kalo lawak tu...lawak la sangat kononnya...

Ok....terus terang kalo korang tengok citer hantu..mcm jangan pandang belakang congkak ,ngangkung (sekadar menyebut dua nama)..bab bomoh tu...pasal apa nak guna nama ALLAH (selalunya BISMILLAHHIROHMANIRROHIM) pastu....bomoh tu campur skit ayat2 bahasa melayu..atau mantera ntahapahapantah kiranya nak tangkap hantu atau panggil hantu tu datang....kenapa?

Yang audiens (kita la tu) pastu gelak2 takpun melongo macam benda tu real je....kenapa???

Hakikatnya memangla dlm perubatan Islam meggunakan kalimat suci ni...tu yang kita tahu la kan...tp kalu pengamal perubatan islam ni pakai kalimat suci ni pun takde la plak nak wat muka cam real atau wat klaka...cam dlm filem semasa sekarang ni...

Tapi bila kita tgk cite mamat khalid plak (hantu mak limah balik rumah) takde plak guna kalimat suci ntuk memanggil atau menghalau hantu2 durjana ni....bukan nak ‘up’ mamat khalid..tp korang tengok cite dia camni...nak wat lawak buat la lawak bg orang gelak..

Yang ada kalimat yg tak masuk akal je yg digunakan cam magnesium, kalsium la...confirm korang da tgk kan..kaji la sendiri..

Kenapa kita mesti dihidangkan dengan cerita2 camni pastu digunakan plak Kalimat2 suci dalam Islam dah tu secara main2 plak...

BUKAN ORANG ATAU BANGSA LAIN YANG MENJATUHKAN MARTABAT SESUATU KAUM ITU...TAPI BIASANYA DARI KALANGAN MEREKA JUGA SENDIRI SELALUNYA...

Jd sbg orang islam apa pandangan anda...

2 comments:

odah + one = odahone said...

yup dah byk sgt cite2 hantu smpi naik muak nak tgk hantu...hantu pun dah jemu tgk kita kot...skrg hantu lg rmi dr org sbb org pun dh rmi yg prangai mcm hantu...hoho!

PROFILE HANTU MELAYU
HANTU PUN PANDAI GUNA BAHASA ISYARAT LAH...

mRam said...

bosan dgn citer hantu..
nasib baik citer hantu kak limah best

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...